Gravidlista

Jag fick reda på att jag var gravid: 11 november 2010 ♥
Såhär fick jag reda på det: När min mens blev utebliven och man fick fler symtom som trötthet och illamående, så blev jag lite fundersam och bestämde mig för att köpa hem ett graviditetstest. Jag köpte det mitt på dagen, men beslöt mig för att vänta tills morgonen där på eftersom det alltid är bäst att testa sig med morgon-kisset. Så, jag gjorde mitt test och satt bara och väntade på resultatet. Jag vågade knappt titta!
Detta gjorde jag efter att ha fått beskedet: Efter ett par minuter tittade jag, och det visade ett starkt extra streck i kontrollfönstret. Jag stod och log för mig själv och tog efter en kort stund ett par glädjeskutt. Jag försökte ringa älsklingen som inte hade någon mottagning, så jag messade istället och därefter ringde jag min kompis Elli som blev lika glad hon!
Jag tror det kommer att bli: I början av graviditeten var jag helt bomb-säker på att det är en liten pojke i min mage. Jag drömde varenda natt att det var en pojke, och jag vet inte, men jag var helt enkelt så himla säker. Niclas trodde på en flicka utav ingen speciell anledning, utan han bara trodde så. Sen så, när vi åkte på RUL så frågade vi om kön, och det visade sig vara en liten pojke som befinner sig i min mage! Preciis som jag var helt säker på :)
Det här undviker jag att äta och dricka: Jag dricker inte kaffe och har aldrig gjort, och dricker inte heller alkohol. Jag har bara druckit ett par fåtal gånger i mindre mängder, så det var inget konstigt för mig att inte dricka nu heller! I början var jag noga med att dra ner på läsk och svart te, men nu dricker jag grönt te och läsk ibland(dyrt..). Blev ledsen när jag såg att det inte var fullt så bra att äta gravad lax, men pratade med min BM och hon sa att jag iallafall kunde ta en bit på julafton, så då blev jag glad! :) Annars, ja vad är det annars.. all ost man inte får äta tycker jag ändå inte om, så det blev inget konstigt där heller. Skinka äter jag bara kokt. Och så är jag såklart jättejättenoga med att allt som stekt ska bli genomstekt och inte det minsta tecken på rått! :) ..vet inte om jag har glömt något? hm..
Lukter som jag inte klarade av i början: Vad jag minns så var det inga konstigheter med lukten här inte. Det var värre med mat runt v. 7-9 då jag endast levde på isvatten, mandariner och ibland också knäckebröd.
Första gången det rörde sig i magen: Jag minns inte exakta datumet, men det var i v. 18 iallafall.
Första gången det började sparka ordentligt: Strax därefter, v. 19 tror jag. Gick ganska fort när jag väl hade uppfattat att det var bebis, då jag Riktigt fick känna på kickar! Sen dess har man inte fått en lugn stund här inte ;)
Såhär kändes de första sparkarna: Det var helt knasigt, men samtidigt självklart så mysigt! Det var ju ett tecken på liv :) Om man kände sig orolig så blev det genast bättre när man fick ett par sparkar till svars. Lillbebisen!
Musik jag spelar för bebisen i magen: Jag har faktiskt ännu inte provat att sätta hörlurarna mot magen för att spela för lillen, utan vi har musik på som vanligt, och sen är det bara! Men, jag måste nog ta och prova spela lite musik för honom, och se vad han tycker om det :)
Magen började synas: Runt v. 15-16 så kunde man ana! Jag har ju alltid varit så otroligt smal, så det gick väldigt fort tycker jag! Sen så, gick det av bara farten innan det blev en kuula :)
Såhär kände jag vid ultraljudet: Vi blev så glada både jag och Niclas! Jag minns att jag stängde av öronen där under en stund och bara tittade. Tittade på skärmen på våran lilla bebis. Åh minns dagen som om den vore igår.. Vill på UL igen!! :)
Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det: Vi fick höra bebisens hjärta väldigt tidigt. Vi satt hos BM och bara pratade i väntan på att vi skulle vidare till en sjukgymnast, när våran BM frågade ifall vi skulle prova att lyssna. Jag har för mig att jag var i v. 17-18, och hon trodde inte att vi skulle höra någonting, men jo visst! På första försöket fick vi höra, och jag var nästan beredd på att fälla en tår, hah. Det var nog höjdpunkten tror jag! Då fick vi ju höra våran lille prins, helt otroligt :)
De första mammakläderna var: Jag har inga mammakläder! Och kommer antagligen inte köpa några heller. Det fungerar helt okej med Niclas t-shirts, mina linnen som en gång var långa som nu bara räcker precis under magen, mina leggings och mjukisar. Kanske blir att man köper sig någon klänning och ett par linnen till eftersom de sista veckorna är mitt i sommaren. Då överlever man nog inte i mjukisbyxor! Inte jag iallafall..
Mina favoritmammakläder: Leggings och linne är vad jag lever mest i. Mina student-mjukisbyxor är också kärlek!
Jag fick reda på att jag var gravid: 19 oktober 2011 ♥

Såhär fick jag reda på det:
Mensen var utebliven, illamående och trötthet.

Detta gjorde jag efter att ha fått beskedet:
Tittade på stickan och kollade vad det blev sedan grät jag och pratade med min fästman.

Jag tror det kommer att bli:
Eftersom jag fick reda på det så sent så hade jag ingen aning om vad det skulle eller jag tänkte inte riktigt på det, sen efter första UL så frågade jag efter könet. Och i min mage så väntas det en liten son! ♥

Det här undviker jag att äta och dricka:
Jag undviker att dricka kaffe, cola och energidrycker. Inte heller alkohol. Har dragit ner på svart te så nu dricker jag bara grönt. Äter inte heller sån där ost man inte bör äta och gillar det inte heller så värst mycket så det var inte så svårt att trappa ner på det. Jag är väldigt noga med att allt rått blir genomstekt!

Lukter som jag inte klarade av i början: Eftersom jag fick reda på graviditeten så sent så vet jag inte riktigt hur det var med luktsinnet, men vet att det var något med mat att jag inte klarade av lukten av de.

Första gången det rörde sig i magen:
Första gången jag visste att det bebisen som rörde sig var för ungefär 2 veckor sedan.

Första gången det började sparka ordentligt:
Samma där, det uppstod ganska snabbt efter att jag hade uppfattat att det faktiskt var bebisen som rörde sig där inne (:

Såhär kändes de första sparkarna:
Det var underbart. Ganska overkligt men är så göad att det var ett tecken på liv.

Musik jag spelar för bebisen i magen:
Det första han fick höra var Vinnie Paz - same story och då förde han ett väldans liv. Haha så underbart!

Magen började synas:
Oj, det vet jag inte.. Dock har det börjat synas nu i vecka 25.

Såhär kände jag vid ultraljudet:
Jag var väldigt glad men samtidigt ledsen då finaste inte kunde följa med. Men det var väldigt overkligt och roligt då man kunde se honom på en skärmen. Blev helt tårögd.

Första gången jag fick höra barnets hjärtljud kändes det:
Det kändes väldigt bra! Mysigt att veta att det faktiskt är ett liv inne i mig. Jag var även där nästan på att fälla några tårar. Så kraftigt det slogs! (:

De första mammakläderna var: De första mammakläderna var två tröjor. Men annars så använder jag inte så mycket av det, då mina för långa linnen har blivit så att de passar perfekt och leggingsen är hur sköna som helst. Även tjocktröjor så kan jag ta min pojkväns. Så det är prima.

Mina favoritmammakläder:
Det är nog leggings/mjukisar och nåt linne. Så lätt att röra sig i och helt underbara att använda!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0